Mens drengen Malte og nissepigen Lyda er i fuld gang med at finde frem til Pagten i dette års julekalender på DR, er optagelserne til næste års juleeventyr i fuld gang i Dragør. Øland var pletten, da juleboderne til julemarkedet blev forsinket. 12 nye boder blev hurtigt produceret på Park Allé med hjælp fra frivillige borgere.

Det er ikke kun som erhvervsmand, Johnny Øland – formand for Dansk Ventilation og direktør i Øland Ventilation – er kendt for sin driftighed. Også privat er han en handlingens mand. Det oplevede DR, da optagelserne til næste års julekalender var ved at skride i svinget.

Optagelserne foregår i den gamle by i Dragør, hvor Johnny Øland bor privat, og her er man i gang med at skabe et gammeldags julemarked med julestemning og juleboder, som indgår i julekalenderen. Men leverandøren af juleboderne kunne ikke levere boderne til tiden. Derfor valgte Johnny Øland at tage sagen i egen hånd og fik bygget boderne, som nu står klar på torvet til weekendens julemarked.

-Der var en fantastisk opbakning til projektet. Der var masser af frivillige i byen, som meldte sig til at hjælpe med at bygge boderne. Der gik ni dage, fra vi tegnede den første tegning, til vi kunne sætte de færdigmalede boder op på torvet, siger Johnny Øland, der hurtigt tømte garagerne ved Øland Ventilation på Park Allé i Brøndby for at gøre plads til byggeriet.

Han fik også lavet en aftale med byggecenterkæden Optimera, som leverede træet til boderne, så de mange frivillige hænder kunne komme i sving.

Boderne står nu klar på det centrale torv – Badstuevælen – i den gamle by i Dragør. Der bliver sprøjtet sne ud, så der bliver hvidt og smukt, og der er lagt op til julehygge med julegodter, julelege og julemusik på weekendens julemarked, som er åbent for alle, mens DR's kameraer snurrer.

Så ja, det bliver også jul til næste år.

Presserådgiver Hanne Hyldborg, 29 69 42 10
Presserådgiver Mads Byder, 20 62 77 27