Danske ventilationsmuskler giver medvind i Mother Africa

Selvom der er krise i byggeriet, er der også overskud til at hjælpe dem, der trænger. Øland har i en årrække samarbejdet med hjælpeorganisationen Mother Africa i Zimbabwe, som hvert år får både finansiering og besøg af den danske direktør.

Et værdigt liv skal ikke tages for givet. Slet ikke, når man er barn og forældreløs i Afrika. Men for børnene på hjælpeorgansationen Mother Africas kostskole i Bulawayo i Zimbabwe ser fremtiden om end ikke lys, så i hvert fald håbefuld ud. De nyder godt af, at danskerne i stigende grad investerer i energioptimering og sundt indeklima, og derved er med til at betale børnenes opvækst.

Det er Øland med administrerende direktør Johnny Øland i spidsen, der meget aktivt tager del i de afrikanske børns liv. Ikke blot økonomisk, men også med hyppige besøg på kostskolen, som udelukkende finansieres af bidrag udefra.

- At have Afrika på nethinden giver et nyt syn på livet i Danmark. Jeg anerkender, at tiderne er blevet vanskeligere for nogle herhjemme, men der er milevidt fra vores trygge, komfortable tilværelse til de vilkår, afrikanerne har. I Øland vil vi gerne dele ud af det mentale og økonomiske overskud, vi har, og det sker så via vores samarbejde med Mother Africa, der arbejder hårdt på at give børnene et værdigt liv med fokus på uddannelse, siger Johnny Øland, der netop er kommet hjem fra et af sine mange besøg på kostskolen.

- Det er en win-win CSR-historie, hvor grønne danske investeringer er med til at finansiere et konkret hjælpeprojekt i Afrika, siger Johnny Øland.

Om Mother Africa

Mother Africa er et initiativ, som blev grundlagt i 2006, som en måde til at opbygge en bedre fremtid for det sydafrikanske land Zimbabwe. Det blev oprettet af Amalinda Collection, som er en gruppe på fire turistvirksomheder, med en vision om at skabe en måde hvorpå, folk kan "give noget tilbage" både til miljøet og til befolkningen i Zimbabwe.

Øland er Danmarks førende leverandør af ventilationsprodukter og teknisk isolering. Virksomheden har lige siden opstarten som et Aps med 8 medarbejdere i 1981 haft fremgang hvert eneste år. I dag er Øland en stor professionel spiller på markedet med 110 medarbejdere og et stærkt fokus på kundeviden og kompetencer. Øland indgår sammen med VVS-grossisten Brødrene Dahl, byggemarkedskæden Optimera og rørvirksomheden Heradan i Saint-Gobain koncernen, der er en af Europas største industrikoncerner inden for produktion og distribution af byggematerialer, glas og andre specialprodukter. Der er flere oplysninger om Øland på www.oeland.dk.