Især de mindre håndværksvirksomheder springer PC’en over, når de skal lægge varebestillinger. Det mærker man hos ventilationsvirksomheden Øland, der nu giver adgang til flere tusinde varer i en app udviklet med afsæt i et kuld vordende lærlinge.

Online varebestilling på PC’en passer ikke ind de mindre håndværksvirksomheders hverdag, har man måttet erkende hos Øland. Virksomheden, der var frontløber med e-handel til montører og isolatører, har fortsat lange køer i butikkerne og modtager mange ordrer telefonisk. Det er hverken effektivt for håndværkerne eller Øland, og derfor går virksomheden nu i luften med en app, der gør det muligt at købe materialer direkte fra smartphonen.

- Det er ikke fordi håndværkerne ikke er digitale, for det er de i stor stil, men mobilen passer bare meget bedre ind i deres hverdag end PC’en. Isolatører og montører er ofte mindre virksomheder, der har deres gang på flere byggepladser ad gangen. De har ikke tid til at sidde foran PC’en på kontoret og lave online bestillinger, selvom det er smart set med vores briller, siger administrerende direktør i Øland Carsten Madsen, som oplever, at rigtig mange af kunderne fortsat handler på gammeldags maner.

- De laver mentale huskelister i løbet af dagen og lægger først deres ordrer, når de kommer i butikken. Så opstår der kø og ventetider, og det er det, vi gerne vil til livs.

-Med app’en kan de bestille materialerne mens de er på byggepladsen. Så pakker vi dem og stiller dem klar til afhentning eller leverer dem direkte på byggepladsen. Det sparer tid i situationen, samtidig med at alt papirarbejdet kører elektronisk, så hele den administrative side bliver lettere for håndværkeren, siger Carsten Madsen.

Lærlinge gav skubbet

Øland har puslet med ideen om en app i et års tid, med det var på virksomhedens Lærlingedag i maj, der for alvor blev sat skub i processen.

- Lærlingedagen holder vi for at give de kommende lærlinge et indblik i vores verden, men også for at forstå deres. De unge ser ikke bare apps som en god ide. De forventer, de er der, og det skal vi selvfølgelig reagere på. Vi prøver i Øland at være meget lydhøre over for, hvad markedet ønsker, så vores produkter og services tager udgangspunkt i kundernes behov og ikke vores egne. Det er app’en et godt eksempel på, siger Carsten Madsen.