Den store byggeaktivitet i Aarhus smitter positivt af på Øland, der skal levere teknisk isolering til Bestsellers nye hovedsæde og det 88 meter høje kontor- og hotelbyggeri Højhuset. Lokal tilstedeværelse er en gevinst for Øland, der på et år er vokset 25 pct. inden for teknisk isolering.

Det var rigtigt set, da ventilationsvirksomheden Øland for halvandet år siden gik målrettet ind på markedet for teknisk isolering. Opkøbet af Kaimanns danske selskab blev efterfulgt af investeringer i lokal tilstedeværelse på Fyn og på tre lokationer i Jylland i henholdsvis Vejle, Herning og Aabenraa foruden hovedkonteret i Brøndby, og det bærer nu frugt. Omsætningen er steget 25 pct. og med to kæmpe projekter i Aarhus cementerer Øland sin succes vest for Storebælt.

-Vi er aldrig bange for at tænke nyt. Det giver måske en øretæve en gang imellem, men det lærer man også af. For det meste rammer vi rigtigt, fordi vi gør et grundigt forarbejde. Vi gik ind i teknisk isolering med en positiv forventning, fordi det er et vækstmarked nu og på langt sigt, men jeg må sige, at resultaterne er kommet hurtigere, end vi regnede med. Hidtil har vi haft rigtig mange mindre ordrer, men de to prestigebyggerier i Aarhus er et gennembrud til den højere ende af markedet, som vi jo sidder solidt på inden for ventilation, siger Carsten Madsen, salgsdirektør i Øland.

På vejen til Aarhus

Det er entreprenørvirksomheden Persolit med speciale i teknisk isolering, der har valgt Øland som partner på de to byggeprojekter i Aarhus: Det 88 meter høje Højhuset med hotel, konferencefaciliteter og kontorer fordelt på 23 etager, og et nyt kontorbyggeri til Bestseller på 22.000 kvm. Begge byggerier er i fuld gang og skal stå færdige i 2014.

-Vi havde to leverandører på listen til disse to byggeprojekter, og valgte Øland fordi de gav en god pris og på grund af deres beliggenhed. Vi har kontor i Odense og montørerne kører ud enten derfra eller hjemme fra, når de skal op på byggepladserne i Århus. Det er en stor fordel, at de kan svinge ind forbi Øland i Odense eller Vejle på vejen og tage materialer med. Der er åbent allerede fra kl. 6 om morgenen, så det passer perfekt med vores arbejdsrytme, forklarer projektleder Kent Larsen fra Persolit.

Persolit har alle typer opgaver inden for teknisk isolering, fra de helt små til kæmpestore projekter. Øland bliver oftere og oftere valgt som leverandør.

-Det er en stor fordel, at Øland har så mange afdelinger og åbner så tidligt. Det betyder, at vores folk ikke skal stå og vente ude byggepladserne, men kan komme i gang fra morgenstunden. Derfor bruger vi Øland mere og mere, siger Kent Larsen.

Nærhed til kunderne betyder alt

Ifølge Carsten Madsen er det netop nærhed til kunderne og lokalt tilpassede sortimenter, der resulterer i det stigende antal projekter, Øland får.

-Det første års tid blev vi primært set som en Københavnervirksomhed inden for teknisk isolering, men efter at vi har åbnet lokale afdelinger med tilknyttede lagre på Fyn og i Jylland er det gået stærkt. Vi har også ansat en ny sælger, som udelukkende servicerer vores kunder i Jylland og opsøger nye potentielle opgaver.

-Den daglige kontakt til kunderne er utrolig vigtig. Det er her vi får indsigt i montørernes udfordringer, så vi kan tilpasse vores services og sortimenter til deres behov. Vores affaldshåndteringssystem er et eksempel på en ide, som er affødt af kundedialog. Vi blev opmærksomme på, at turen til og fra genbrugsstationen var en stor tidsrøver for montørerne, og derfor tilbyder vi nu at tage os af affaldet, når man handler hos os. Det er en fantastisk populær ordning, forklarer Carsten Madsen.

Ud over de lokale isolatører og entreprenører har Øland også mange kunder, der handler, når de krydser landsdelene. Den øgede mobilitet blandt håndværkerne skaber nye indkøbsmønstre, og derfor har placeringen af de lokale afdelinger tæt ved motorveje og gennemkørende veje vist sig at være en strategisk sidegevinst for Øland.

Presserådgiver Hanne Hyldborg, 29 69 42 10
Presserådgiver Mads Byder, 20 62 77 27

Øland er Danmarks førende leverandør af ventilationsprodukter. Virksomheden har vind i sejlene og har lige siden opstarten som enkeltmandsvirksomhed i 1980 haft fremgang hvert eneste år. I dag er Øland en stor professionel spiller på markedet med 110 medarbejdere og et stærkt fokus på kundeviden og kompetencer. Øland indgår sammen med VVS-grossisten Brødrene Dahl, byggemarkedskæden Optimera og rørvirksomheden Heradan i Saint-Gobain koncernen, der er en af Europas største industrikoncerner inden for produktion og distribution af byggematerialer, glas og andre specialprodukter. Der er flere oplysninger om Øland på www.oeland.dk.