DS 428-5 gennemføringer

Allerede i 2020 kom Øland og Venti først over målstregen og fik før alle andre godkendt deres rektangulære ventilationskanaler i forhold til den nye brandnorm. Nu gør de det igen. De to konkurrenter har i fællesskab fået brandgodkendt samtlige kanaler som de eneste på markedet.

Allerede da den nye brandnorm DS 428-5 blev vedtaget i 2019, besluttede Øland og Venti at indgå et partnerskab omkring godkendelse af deres respektive ventilationskanaler. Det var en klog beslutning, som resulterede i, at de to virksomheder, før fristens udløb og før alle andre, fik godkendt deres rektangulære ventilationskanaler.

Nu har de to virksomheder, som til daglig er konkurrenter, opnået den helt store godkendelsespakke. Som de eneste leverandører på markedet har Øland og Venti bestået testen for både store og små dimensioner, cirkulære og rektangulære samt horisontale og vertikale ventilationskanaler. De kan dermed som de første og eneste på markedet tilbyde et fuldt produktprogram, som lever op til DS 428-5 brandnormen.

- Det er noget, vi er enormt stolte af, og som kommer vores kunder til gode, siger de to direktører fra Venti og Øland, Søren Lindahl og Carsten Madsen og fortæller, at begge parter har spillet ind med viden og ressourcer undervejs, hvilket er årsagen til, at det er lykkedes at komme i mål med godkendelsen før alle andre.

For Øland er det en ekstra fjer i hatten, at det fulde produktprogram er kommet gennem DS 428-5 nåleøjet. Øland skiller sig ud fra flertallet af leverandørerne ved at tilbyde både store runde og firkantede ventilationskanaler. Virksomheden kan nu som den eneste levere brandgodkendte kanaler, der kan imødekomme brandlukninger med spaltebredde/udsparing fra 10-400 mm.

- Det giver en meget stor fleksibilitet ved montagen, at man kan få kanaler, der kan monteres i udsparinger med helt op til 400 mm overmål på hver side. Skakthullerne er sjældent præcise, og montørerne kan ikke være sikre på, at de overholder specifikke dimensioner. Derfor er der en stor interesse for kanaler med stor spaltebredde, siger Carsten Madsen og fortæller, at det er sværere at opnå brandgodkendelse af de store kanaler.

- Jo større kanaler desto sværere er det at teste og få godkendelsen. Derfor afholder mange producenter sig fra at gå op i de store størrelser. For os har det altid været en grundpille at kunne tilbyde fleksibilitet til montørerne. Det sætter vi en tyk streg under, ved at vi nu er ude som de første med brandgodkendelse af vores fulde produktprogram, siger Carsten Madsen.

Testene er udført i henhold til EN1366-1:2014 af Dansk Brand- og Sikringsinstitut (DBI).

Øland er Danmarks førende leverandør af ventilations- og isoleringsprodukter. Virksomheden har siden opstarten som enkeltmandsvirksomhed i 1980 haft fremgang hvert eneste år og beskæftiger i dag 150 medarbejdere. Øland har gennem strategiske opkøb bevæget sig fra komponent- til systemleverandør. Senest har AiRFORCE, som er en af de tungeste rådgivende leverandører inden for ventilation og brandsikkerhed i ventilationssystemer, tilsluttet sig familien. Øland indgår sammen med VVS-grossisten Brødrene Dahl i Saint-Gobain koncernen, der er en af Europas største industrikoncerner inden for produktion og distribution af byggematerialer, glas og andre specialprodukter. Læs mere om Øland A/S her.