Niels Thrane

Der bliver mindre og mindre plads i ventilationsskaktene, og det skaber problemer for montørerne, når ventilationskanalerne skal brandsikres. Raph Isolering har valgt at skifte til et 40 mm brandisoleringsprodukt, som gør arbejdet i de smalle skakte væsentlig lettere.

Som mange andre montører skal de tre medarbejdere i Raph Isolering tit udføre deres arbejde under trange vilkår. Oftere og oftere ligger ventilationskanalerne til indtag og afkast side om side i samme skakt med meget lidt plads til brandsikring.

-Vi støder på det oftere og oftere, især i boligbyggeri hvor det jo er alt det uden for skaktene, der giver lejeindtægter. Ofte er der så lidt plads, at det er umuligt at anvende almindeligt 50 eller 60 mm brandisoleringsmateriale, eller i bedste fald meget besværligt. Derfor er vi gået over til Paroc HVAC Fire Blackcoat, som kun er 40 mm, siger medejer i Raph Isolering Rasmus Månssen og tilføjer, at Raph Isolering også har stor nytte af at bruge Paroc HVAC Fire Blackcoat på loftsrum, hvor pladsen også ofte er trang.

Det lille firma har meget travlt og er i gang på 5-6 projekter samtidig. Derfor har det stor betydning at arbejdet går nemt og effektivt.

-Det tyndere isoleringsmateriale fra Paroc er nemmere at arbejde med og giver også et pænere resultat. De tykke plader på 50 og 60 mm svulmer op og giver problemer, når der ikke er ret meget plads at udføre arbejdet på. Det gør Paroc HVAC Fire Blackcoat ikke, siger Rasmus Månssen.

Raph Isolering har lige lagt sidste hånd på brandsikring af ventilationskanalerne i boligbyggeriet Kløverhuset i Slagelse, hvor pladsen var så trang, at det ville have været umuligt at bruge andet end 40 mm brandisolering. Men de bruger også Paroc 40 mm, når der ikke er pladsproblemer.

-Vi har også lige brugt det i en kontorbygning i Nordvest, hvor der var plads nok. Men slutresultatet er pænere og arbejdet væsentligt nemmere, når vi arbejder med Paroc HVAC Fire Blackcoat. Derfor bruger vi kun det, siger Rasmus Månssen.

Paroc HVAC Fire Blackcoat er opbygget af ubrændbar stenuld. Det er er det eneste 40 mm brandisoleringsprodukt på markedet, og i Danmark forhandles det kun af Øland. Det er testet og certificeret i henhold til den harmoniserede europæiske standard EN1366-1 og er godkendt til brandsikring op til og med 120 minutter og ved gennemføringer i alle typer brandklassificerede vægge, fx beton- og gipsvægge. Samtidigt har Paroc udført deres test på standard ventilationskanaler fra Øland, så det er tilpasset de danske krav.

-Paroc HVAC Fire Blackcoat er et meget fleksibelt produkt, som er godkendt til brandsikring af både rektangulære og cirkulære ventilationskanaler. Det er en stor fordel for montørerne, som kan nøjes med at pakke ét produkt i bilen om morgenen, uanset hvilke projekter de skal arbejde på i løbet af dagen, siger teknisk konsulent i Øland, Niels Thrane.

Øland A/S er Danmarks førende leverandør af ventilations- og isoleringsprodukter. Virksomheden har vind i sejlene og har lige siden opstarten som enkeltmandsvirksomhed i 1981 haft fremgang hvert eneste år. I dag er Øland A/S en stor professionel spiller på markedet med 120 medarbejdere og et stærkt fokus på kundeviden og kompetencer. Øland A/S indgår sammen med VVS-grossisten Brødrene Dahl, i Saint-Gobain-koncernen, der er en af Europas største industrikoncerner inden for produktion og distribution af byggematerialer, glas og andre specialprodukter. Læs mere om Øland A/S her.