Med et nyt fiberoptisk laserskærecenter har Øland skruet massivt op for produktionskapaciteten. Fyldte ordrebøger, efterspørgsel efter nye materialer og et nyt leverance-setup med resten af SGDD-familien skaber travlhed i produktionshallerne i Aabenraa.

Ventilationsvirksomheden Øland kigger ind i et travlt 2017. Derfor er året skudt i gang med en millioninvestering i et nyt fiberoptisk laserskærecenter, som allerede har givet gevinst.

Produktionen af komponenter og kanaler foregår i Aabenraa, hvor der i gennemsnit bearbejdes 2,5 tons plader i døgnet. Efter den første måned har Øland ”vundet” 28 timer i ren produktionstid ved mere effektive arbejdsprocesser og været i stand til at frembringe samme mængde råvarer til produktionen på to tredjedel af tiden.

-Det er glædeligt, at vi allerede efter så kort tid har målbare resultater. Det giver ro i maven, at vi har muskel til at føde produktionen med endnu større mængder og i hurtigere tempo. Det betyder, at vi kan fastholde vores høje leverancesikkerhed over for kunderne selv i spidsbelastningsperioder, og at vi kan håndtere alle typer ordrer, herunder også kobber og messing, som vi får flere og flere forespørgsler på, siger Michael Lyk Lauritzen, produktionschef i Øland.

Familien rykker sammen

Det nye laserskærecenter åbner også op for nye forretningsmuligheder inden for SGDD-koncernen, som Øland er en del af. Inden for de seneste år er SGDD for alvor begyndt at høste synergieffekterne ved, at Brødrene Dahl, Optimera og Øland er i samme familie. Blandt andet er de tre virksomheder flere steder i landet flyttet sammen på fælles lokationer, som gør det nemmere for håndværkerne at indkøbe materialer. Interne leverancer er et andet sted, hvor der kan høstes fordele.

-Det giver god mening at bruge hinanden mere. Vi har både produktionsapparatet og medarbejderressourcerne til at kunne levere fx inddækningsprofiler til tagrender og vindskeder, aluprofiler mv. til vores søsterselskaber. Det er klart, det også har været en medvirkende årsag til, at vi har foretaget investeringen, siger Mikael Lyk Lauritzen.

Der er 45 mand beskæftiget i produktionen hos Øland. Mikael Lyk Lauritzen afviser ikke, at der i løbet af året skal flere til for at holde trit med den øgede produktion. Ølands nye laserskærercenter er fra Eagle.