Lager og logistik afgør mange byggesager

Opbevaring af byggematerialer er en stor udfordring for mange håndværkere. Problemet mærkes i særdeleshed blandt montører og installatører, som arbejder med sårbare materialer og ofte ikke selv råder over lagerplads. Lager og logistik er derfor en ny konkurrenceparameter blandt leverandørerne.

Det er dyrt at købe småt ind. Ikke desto mindre er det, hvad mange håndværkere er nødt til at gøre, fordi de ikke har mulighed for at opbevare deres byggematerialer. Mange materialer er sårbare overfor vind og vejr og tåler ikke at ligge frit fremme på byggepladsen, så derfor bliver indkøbene foretaget i takt med at bygge- eller renoveringsprojektet skrider frem og behovene opstår. Det giver en merudgift.

-Vi er nødt til at dele vores materialeindkøb op i bidder, fordi vi ikke råder over lagerkapacitet. Dermed går vi glip af den økonomiske fordel ved at købe stort ind. Så for os er det blevet en medvirkende faktor at handle med leverandører, der kan tilbyde noget på lagersiden, siger Jens Just, partner i JT3 Klima, der lige som mange andre ventilationsfirmaer ikke har lagerfaciliteter, fordi de ikke længere har egen produktion.

Lagerhotel løser akilleshæl

En af de leverandører, der hurtigt har spottet lagerbehovet, er Øland. Ud over at udleje containere til opbevaring af mindre materialer, stiller Øland også sine store lagerhaller i Brøndby til rådighed for sine kunder. Kunderne bruger lagerhallerne til at opmagasinere storindkøb af speciallavede komponenter, som laves på forespørgsel. JT3 har lige fået leveret et helt lastvognstog med 48 anlæg, som har midlertidigt ophold i det store lagerhotel, til de skal bruges på et større renoveringsprojekt i Albertslund.

-Lager- og logistikservice afgjorde valget af leverandør, og sådan er det meget ofte. Leverandørerne adskiller sig ikke nævneværdigt på prisen og kvaliteten af deres komponenter, så det er nogle andre ting, der tæller. Det er godt spottet af Øland at tilbyde gratis opbevaring og distribution, for det er en akilleshæl i byggebranchen, siger Jens Just.

-Vi er ofte med på projekterne fra start, og vi er nødt til at have et leveranceflow, så materialerne ikke skal stå på pladsen og blive skrammede. At materialerne er der til tiden, kan afgøre om en sag holder. Derfor er logistik et kerneområde, siger Jens Just.

Win-win

Det var i forbindelse med bygningen af lavpristerminalen ”SWIFT” i Kastrup Lufthavn, Øland fik ideen med at stille sine lagerhaller til rådighed. Øland skulle levere alle ventilationskanalerne til terminalen og den 300 meter lange forbindelsesgang. Kanalerne hænger synligt fremme som en del af udsmykningen, og skulle derfor være rene og uden buler. Lagerhotellet blev med det samme en succes, og derfor udviklede Øland det som en del af sit servicekoncept.

-Vi har en omfattende lagerservice på hele vores standardprogram med dag til dag levering direkte på byggepladsen. Det er sådan set det samme, vi tilbyder på de specialfremstillede komponenter, fordi vi kan opbevare dem for kunderne og køre dem ud, i takt med at de skal bruges. For os er det en fordel at producere i større serier, og for kunderne er det en fordel at købe ind i store serier, så det er en win-win, siger Carsten Madsen, salgsdirektør i Øland.

Presserådgiver Hanne Hyldborg, 29 69 42 10
Presserådgiver Mads Byder, 20 62 77 27

Øland er Danmarks førende leverandør af ventilations- og isoleringsprodukter. Virksomheden har vind i sejlene og har lige siden opstarten som enkeltmandsvirksomhed i 1980 haft fremgang hvert eneste år. I dag er Øland en stor professionel spiller på markedet med 110 medarbejdere og et stærkt fokus på kundeviden og kompetencer. Øland indgår sammen med VVS-grossisten Brødrene Dahl, byggemarkedskæden Optimera og rørvirksomheden Heradan i Saint-Gobain koncernen, der er en af Europas største industrikoncerner inden for produktion og distribution af byggematerialer, glas og andre specialprodukter. Der er flere oplysninger om Øland på www.oeland.dk.